TRAINING

Formatief evalueren en gepersonaliseerd leren
met Plein M

Omschrijving

We hebben goed geluisterd naar onze klanten en geleerd van onze trainers. Een training moet vooral praktisch en direct toepasbaar zijn in de klas. Het oefenen met Formatief evalueren kan je het beste doen in combinatie met de methode waar je mee werkt. Want van groot belang is dat wanneer je de training formatief evalueren hebt gevolgd, je het direct kan toepassen met de methode in de klas. Ook de daarbij behorende didactiek is belangrijk. Want hoe ga je om met het feit dat leerlingen opdrachten wellicht minder aandacht geven als ze merken dat het niet voor een cijfer is? Wat zijn daarbij praktische tips en hoe creëer je eigenaarschap? Hoe pas je het toe op een wijze die bij jouw stijl van lesgeven past?

We hebben een nieuwe in-school training, waarbij je met je vaksectie formatief evalueren oefent en daarbij gelijk alles uit de methode haalt.

Wanneer je formatief evalueren toepast, geef je je leerlingen feedback in iedere fase van het leerproces. Daarbij krijgen leerlingen de kans te laten zien wat ze al wel en nog niet kunnen en hoe ze zich ontwikkelen. Fouten maken mág, ze maken essentieel onderdeel uit van het leerproces.

Waar sommige docenten als nadeel van formatief evalueren noemen dat het moeilijk is leerlingen aan het werk te krijgen, zullen voorstanders stellen dat je leerlingen juist met motiveert om te werken met formatief evalueren.

De overstap naar een dergelijke feedbackcultuur is niet van de ene op de andere dag gemaakt. Het vraagt tijd, energie en een gezamenlijke aanpak om deze omslag succesvol te laten verlopen. En ook dan komt elke school zijn eigen hobbels tegen die de invoering van formatieve evaluatie tot een uitdaging maken. Hieronder noemen we een paar belemmeringen die vaak worden genoemd.

Door feed-up, feedback en feed forward te geven, voelen leerlingen zich (steeds) meer eigenaar van hun leerproces. Omdat ze weten waar ze naartoe werken, zullen ze meer intrinsiek dan extrinsiek gemotiveerd zijn (voor een cijfer). En doordat ze meer inzicht hebben in hun leerproces en zich meer eigenaar voelen van hun leerproces, zullen ze zich uitgedaagd voelen om aan hun doelen te werken.

Als docent treed je daarbij op als leercoach. Je geeft feed up, feedback en feed forward bij de begeleiding van je leerlingen.

Kortom, je coacht je leerling een ontwikkelingsstap te zetten. Anders gezegd: je coacht je leerling naar de zone van naaste ontwikkeling.

Doelgroep
Docenten

Vorm, duur, kosten & locatie

Vorm
Training of trainingstraject

Duur
In overleg

Prijs
€ 795,- (excl. btw per dagdeel van ca. 2,5 à 3 uur)

INSCHRIJVEN

Formatief evalueren en gepersonaliseerd leren met Plein M

Vraag nu de training aan en we nemen z.s.m. contact met u op.

Mevr.Dhr.

*Noordhoff Academy als onderdeel van Noordhoff Uitgevers BV gaat zorgvuldig om met uw persoonsgegevens. Wanneer u een document downloadt of een andere door ons aangeboden mediavorm zoals webinar of tool dan kan u meer informatie worden aangeboden, dan wel kunt u benaderd worden door een van onze adviseurs.