TRAINING

Doeltaal-Leertaal in de klas

Omschrijving

In een goede taalles gebruik je de doeltaal. Tijdens de les Frans spreek je veel Frans en in de les Engels veel Engels. Logisch, toch? In de praktijk blijkt dit een flinke uitdaging. Sebastiaan Dönszelmann deed onderzoek naar effectief doeltaalgebruik en promoveerde op dit thema. Hij geeft meerdere trainingen over Doeltaal-Leertaal in de klas - jij kiest zelf de vorm die het beste bij jou of de school past.

(Nog) niet bekend met Doeltaal-Leertaal? Lees hier en hier twee artikelen waarin Sebastiaan de basisprincipes uitlegt.

|     "Als leraar schep je een taalbad. Daar leer je je leerlingen in zwemmen."

Masterclass

Maak eenvoudig kennis met Doeltaal-Leertaal

In deze masterclass ligt de nadruk op meemaken, inzicht krijgen en oefenen. Deelnemers ervaren de Doeltaal-Leertaal-aanpak, vanuit leerling- en docentperspectief, ze brengen de didactiek door allerlei oefeningen zelf in praktijk en krijgen zicht op de achterliggende theorie. De masterclass brengt Doeltaal-Leertaal levendig in kaart met voorbeelden en videofragmenten, en geeft een beeld van de mogelijke vervolgstappen om de doeltaal effectiever in te zetten. Meld je aan met je sectie, of met docenten van verschillende secties!

Duur                    Drie uur
Vorm                   Fysiek in-school of op afstand via Zoom
Doelgroep          Docenten van alle vreemde talen (ook Engels)
Prijs                     In overleg, vul vrijblijvend het formulier in

"Deze cursus heeft de motivatie voor mijn vak van docent Frans een nieuwe impuls gegeven!"

Duur                    Twee dagen en één dagdeel
Vorm                   Fysiek in-school of op afstand via Zoom
Doelgroep          Docenten van alle vreemde talen (ook Engels)
Deelnemers      Max. 15, gemengde secties toegestaan
Prijs                     In overleg, vul vrijblijvend het formulier in

"De cursusdagen waren een heel fijn lichtpuntje in mijn drukke baan. Het gaf me steeds nieuwe energie om weer met voorbereidingen, lessen en leerlingen aan de slag te gaan."

De basis in drie dagen

Doeltaal-Leertaal in jouw eigen lespraktijk

Hoe kun je de doeltaal binnen al je lessen verantwoord inzetten? En hoe levert je doeltaalgebruik zo veel mogelijk motivatie en leereffect op?
Tijdens de basiscursus Doeltaal-Leertaal bouw je samen met collega’s effectieve klassenroutines op, leer je Doeltaal-Leertaal kwalitatief te observeren én in te zetten. Deelnemers ervaren elkaars onderwijs en werken met video, en ze ontdekken tijdens de cursus allerlei werkvormen die meteen tijdens lessen kunnen worden ingezet. De cursus is erop gericht dat de klassenpraktijk van de deelnemende docenten een direct verlengstuk is van de cursus en vice versa.
Voorafgaand aan de cursus vindt altijd een intake plaats, zodat er zo veel mogelijk maatwerk geleverd kan worden.

Coaching in de klas

Extra begeleiding op de werkvloer

Tijdens de bovenbeschreven cursussen wordt, door middel van videoreflectie, voorbeeldlessen en veel oefenen, voortdurend de relatie gelegd tussen de theorie en de praktijk van het doeltaalgebruik. Extra (of los in te zetten) begeleiding kan het leerrendement hierbij vergroten. Dit betekent: lesobservaties, feedback, samen met de trainer lessen voorbereiden en teamcoachen.
Coaching in de klas is geschikt voor docenten die in elk geval de masterclass hebben gevolgd en kan door individuele docenten of door kleine groepjes (maximaal 4) worden gevolgd.

Duur                    Per uur
Vorm                   Fysiek in-school of op afstand via Zoom
Doelgroep          Docenten van alle vreemde talen (ook Engels)
Voorkennis        Masterclass of basistraining doeltaal-leertaal
Prijs                     In overleg, vul vrijblijvend het formulier in

"Zeer inspirerend, praktisch en meteen toepasbaar. Voor leerlingen werkt het erg motiverend en zelf ben ik een betere docent geworden door dit traject."

Trainer                      Sebastiaan Dönszelmann - vakdidacticus, lerarenopleider, trainer en docent
Expert                       Doeltaal-Leertaal, vakdidactiek mvt en schoolontwikkeling
Eigenaar                   Dönszelmann Onderwijstraining
LinkedIn                   Klik hier

Over de trainer

Sebastiaan Dönszelmann is van origine docent Frans en schoolopleider in het Amsterdamse voortgezet onderwijs, een baan die hij lange tijd combineerde met een functie als vakdidacticus aan de Vrije Universiteit. Aan de VU werkt Sebastiaan nog altijd de helft van de week. Daarnaast geeft hij veelvuldig trainingen en lezingen, en begeleidt hij secties en schoolleidingen bij het doorvoeren van didactische vernieuwingen. Samen met docenten de kloof tussen theorie en praktijk overbruggen, dat is zijn expertise. Tussen 2014 en 2019 schreef Sebastiaan zijn proefschrift Doeltaal-Leertaal: een dubbele studie over de didactiek van het doeltaalgebruik en over het effectief professionaliseren van docenten in diezelfde didactiek. Sebastiaan is hoofdredacteur en medeauteur van het Handboek Vreemdetalendidactiek (Coutinho, 2020) en draagt bij aan de nieuwe edities van Grandes Lignes en Stepping Stones (Noordhoff).

AANVRAGEN

Doeltaal-Leertaal in de klas


Geef eerste paar letters van plaatsnaam en school en selecteer de locatie

Houd mij op de hoogte van Noordhoff Academy:
JaNee