‘Leerlingen denken dat ze klaar zijn als het cijfer eenmaal is gegeven’
18 april 2019

‘Leerlingen denken dat ze klaar zijn als het cijfer eenmaal is gegeven’

Bertrand Dibandjo geeft Frans op het havo en het vwo van het Corlaer College in Nijkerk. Hij werkt met de nieuwste editie van Grandes Lignes die veel mogelijkheden biedt voor formatief evalueren. Tijdens de les maakt hij bijvoorbeeld gebruik van instrumenten als Slim stampen en de oefentoetsen. Eigenlijk is hij de hele tijd bezig met … Read More

by Maartje Nix
‘Leerlingen leren meer van positieve feedback’
5 april 2019

‘Leerlingen leren meer van positieve feedback’

‘Leerlingen die leskrijgen van docenten die hoge verwachtingen van ze hebben, presteren beter. Dat is huiveringwekkend! Onderschat niet hoe groot de invloed van docenten is,’ vertelt Lia Voerman in een interview. Op basis van haar promotieonderzoek schreef ze het boek Didactisch Coachen. Een praktische boek met handreikingen voor docenten om zó feedback te geven aan … Read More

by Maartje Nix
4 april 2019

‘Feedback en functionaliteit, daar draait het om bij schrijfvaardigheid’

Feikje Riedstra is docent Frans op OSG Singelland in Drachten en staat al 23 jaar voor de klas. Drie jaar geleden rondde ze de HBO masteropleiding Special Educational Needs aan de Christelijke Hogeschool Windesheim af. Wat ze daar leerde, past ze nu in haar lessen toe, bijvoorbeeld bij schrijfvaardigheid. ‘Schrijven met een duidelijk communicatie doel, … Read More

by Maartje Nix