Vasthouden en verder bouwen! De opbrengsten van onderwijs op afstand

Vasthouden en verder bouwen! De opbrengsten van onderwijs op afstand

19 mei 2020Lesgeven op afstand, Lessen uit coronatijd

Saskia Heuckelbach, Adviseur, coach en trainer op het gebied van gepersonaliseerd leren Sinds de sluiting van scholen door Corona, heeft onderwijsland in een razend tempo veranderingen doorgevoerd. Onderwijs op afstand heeft vorm gekregen. Docenten zetten ict in, geven efficiënt video-lessen en zetten in op vaardigheden en zelfregulatie. Uiteraard gaat zo’n traject met vallen en opstaan, … Read More

Orde houden op afstand, zo doe je dat

Orde houden op afstand, zo doe je dat

6 mei 2020Lesgeven op afstand

Tips voor lesgeven op afstand Door de les heen kletsen, de docent op mute zetten, boeren laten, keihard de muziek aanzetten of gewoonweg niet op komen dagen: hoe voorkom je muiterij in een digitaal klaslokaal? Een paar tips en trucs voor onderwijs én orde op afstand. Michiel Lucassen, technologiedocent en oprichter van het onderwijsplatform VernieuwenderWijs, … Read More

Formatief evalueren, een continu proces

Formatief evalueren, een continu proces

30 april 2020Formatief en summatief toetsen, Formatief evalueren, Lesgeven op afstand, Lessen uit coronatijd

Saskia Heuckelbach, Adviseur, coach en trainer op het gebied van gepersonaliseerd leren Socrates gebruikte het vak van vroedvrouw als metafoor voor het vak van leraar. Doordat Socrates zijn leerlingen constant bevroeg, ‘baarden’ de leerlingen de kennis die zij zelf bezaten. En is dat niet wat een docent doet? Zijn leerlingen prikkelen, uitdagen en motiveren om … Read More

‘Leerlingen leren meer van positieve feedback’

‘Leerlingen leren meer van positieve feedback’

13 april 2020Interview

Leerlingen die leskrijgen van docenten die hoge verwachtingen van ze hebben, presteren beter. Dat is huiveringwekkend! Onderschat niet hoe groot de invloed van docenten is,’ vertelt Lia Voerman in een interview. Op basis van haar promotieonderzoek schreef ze het boek Didactisch Coachen. Een praktische boek met handreikingen voor docenten om zó feedback te geven aan … Read More

Docent aan het woord: Levi Austin

Docent aan het woord: Levi Austin

12 april 2020Interview

Verrassende lessen in tijden van corona: “Zullen we een aapje adopteren?” Na een carrière in het basisonderwijs en als onderwijsontwerper stapte Levi Austin over naar het voortgezet onderwijs, als docente Engels. Ze was twee weken onderweg toen de coronacrisis uitbrak. “Ik kende de leerlingen nog maar amper. Ze hadden een toetsweek gehad en daarna had … Read More

Zelfsturing is geen trucje dat leerlingen makkelijk toepassen

Zelfsturing is geen trucje dat leerlingen makkelijk toepassen

12 april 2020Geen categorie

Leerlingen kun je zelfsturing aanleren, zodat ze hun eigen leerproces beoordelen en zelf de leertaken kiezen die voor hen op dat moment het meest geschikt zijn. Ze kunnen dit leren via modelvoorbeelden, checklists of ondersteuning door online tutors. Maar leerlingen die zelfsturing in het ene vakgebied hebben geleerd, blijken die vaardigheid in een ander vakgebied … Read More

Spieken en fraude

12 april 2020Toetsen

Hoe kun je voorkomen dat leerlingen spieken of fraude plegen tijdens een digitale ‘kennis- of cognitietoets’ op afstand? Een vraag die niet zonder enige kennis van techniek beantwoord kan worden, maar waarbij je ook goed moet kijken naar privacy en informatiebeveiliging. Houd in elk geval rekening met het volgende: Een leerling mag geen gebruikmaken van … Read More